obcasglosy
Je na čase zbaviť sa Trabanta!
 
Lodovik
Lodovik | 25.4.2021 18:11

Naco potrebujeme vodikove cerpacky?


ja-som ja
ja-som ja | 25.4.2021 18:14

No pre autá na vodík, už sa predávajú..
https://www.toyota.sk/world-of-toyota/news/new-toyota-mirai


Len tak
Len tak | 25.4.2021 18:35

A kde je Matovič a jeho excesy ?


| 25.4.2021 19:07

Matovič je už out-of-the-game. Už nikoho nezaujíma. Politická mŕtvola.


theory
theory | 25.4.2021 19:37

elektromobily sú (IMHO) slepá vetva vývoja

vodík ma potenciál byť tým, na čo sa roky čakalo

dobitie za 5 min, dojazd 600 km, cena nižšia ako nafta...

https://youtu.be/2j6DAoWyYZw

chápem snahu kopnúť si do Sulíka, ale toto je naopak ďalšia vec, v ktorej má pravdu


Občasný glosátor
Občasný glosátor | 25.4.2021 19:58

Ja proti vodíku ako palivu nič nemám. Stavajú sa čerpačky, ale nevšimol som si, že by u nás bola zvládnutá infraštruktúra na efektívnu produkciu H. Skôr mám pocit, že kompetentní ani nevedia, akú technológiu preferovať.


Vara
Vara | 25.4.2021 21:20

Elektromobily su slepá vetva? A vies ze vodikove auto je vlastne elektrické auto, ktore ma len mensiu baterku ale k tomu ešte naviac palivové články na vodik, pre dobíjanie tej baterky? :-D


mod
mod | 25.4.2021 21:25

Theory: takisto nemám nič proti vodíku ale problém fcv (fuel cell vehicle) nie je v samotných autách. Tie síce natankuješ za dobu rovnaku ako u bežných aút aj dojazd je celkom fajn ale problém je ako píše občasný glosátor v energetickej náročnosti získavania čistého vodíka. My tu síce postavíme dve tankovanie stanice ale nikto nepovedal odkiaľ budú brať vodík a najme aká bude cena. Vodík je síce najčastejší prvok vo vesmíre ale na zemi sa len tak voľne nepovaľuje. Ak by to bolo tak jednoduché tak elektromobily na batérie by ani nevznikli a od počiatku by išla elektromobilita cestou fcv. Fcv sú však dodnes iba exotická hračka a nejaký dôvod to musí mať. Ten dôvod je energetická náročnosť získavania vodíka. Kým nemáme technológie ktoré dôkazu získavať vodík efektívnejšie tak fcv budú aj naďalej iba exotickou hračkou.

Rozhodne nechcem kopať do Sulika, ten už je rozkopaný Matovičom celkom kvalitne ale kým tie čerpacie stanice postavia mohol by Sulík povedať aké budú napríklad priemerné náklady na 100km jazdy na Toyote Mirai (tuším jediný komerčný fcv ktorý je v ponuke)

Btw aj fcv je elektromobil. Od elektromobilov na batérie sa líši uskladnením energie obe však poháňa elektromotor. Vodíkový článok má podobne ako batérie dve elektródy. Namiesto stabilný náplne kyselinou je k elektródam dodávaný vodík ako palivo a kyslík ako oxidačné činidlo. Kyslík sa na elektróde redukuje na anióny O2-, ktoré reagujú s iónmi H + za vzniku elektrického napätia a vody. Tvrdiť teda že elektromobilita je slepá cesta a správna cesta je fcv je tak trochu nepochopenie princípu fuel cells.


theory
theory | 26.4.2021 00:06

@Vara

myslel som elektromobily napájané zo siete... viem, že fcv sú v konečnom dôsledku tiež poháňané vytvorenou elektrinou (keď už nič iné, tak to linknuté video mohlo naznačiť, že som si všimol, ako fcv funguje ;) )

a áno, stále si myslím, že elektromobily nabíjané zo siete je slepá vetva. Neviem si napr. predstaviť, ako 3/4 Petržalky nabíjajú cez noc svoje e-autá...

nenapísal som, že vodík je budúcnosť, ale že má potenciál byť tým, na čo sa čaká - čo zabezpečí pomerne rýchle nabitie a dostatočný dojazd

a keď to nebude vodík, príde niečo iné

@mod
+ Honda Clarity

áno, mnohé automobilky to vzdali a označili za blbosť (VW) a je to celé niekde na začiatku (a veľmi to stagnuje dlhé roky)

Každopádne nezazlievam Sulíkovi, že chce byť pritom, keď sa táto technológia posúva ďalej. Tým nechcem povedať, že teraz na to má SR staviť všetky karty, to ani zďaleka nie.


Lodovik
Lodovik | 26.4.2021 00:43

Preco by mal byt problem v noci nabijat 3/4 aut v Petrzalke?


mod
mod | 26.4.2021 01:09

"a áno, stále si myslím, že elektromobily nabíjané zo siete je slepá vetva. Neviem si napr. predstaviť, ako 3/4 Petržalky nabíjajú cez noc svoje e-autá... " podstatne väčší problém bude zadovážiť toľko vodíka aby ním mohlo jazdiť 3/4 Petržalky. Množstvo energie ktoré na to bude potrebné bude enormne. Nabíjať autá pomalým nočným nabíjania na sídlisku je iba o tom že potrebuješ mať na parkovisku zásuvky. Otázka znie či máme toľko energie aby mohlo 3/4 Petržalky (Slovenska alebo aút) jazdiť na elektrickú energiu. Ak nie tak určite nemáme ani na vodík keďže jeho výroba je energeticky náročnejšia.

Video ktoré si pridal do príspevku to pekne opisuje. Kilo vodíka stojí 9 EUR. To znamená že ťa jazda bude stáť asi toľko čo v bežnom aute a to je moment kedy sa zákazník v toyote otočí na päte a pôjde si kúpiť bežne auto. Batériu napríklad na tesle model 3 síce nabíjaš pomaly ale keď uvidíš účet tak pochopíš prečo sa automobilový priemysel aktualne vybral cestou batérii. Jednoducho ľudia sú ochotní kúpiť drahý elektromobil lebo vedia že jeho prevádzka im zníži náklady tak že sa im to oplatí viac ako auto s konvenčným pohonom.

Ak kilo vodíka stojí 9 EUR a zároveň platí že vodík je všade okolo nás tak cenu 9 EUR tvoria náklady na jeho získanie (a distribúciu) z čoho je zjavne že je energeticky náročné ho získať. Cesta k vodíku je teda o tom ako ho získať čo najlacnejšie. Riešenia už existuju ale k ich reálnemu použitiu máme ďaleko. Napríklad nemecky inštitút Fraunhofer a jeho powerpaste https://youtu.be/yVGbPf43DeM ide o pastu ktorá dokáže viazať na seba vodík pri atmosférickom tlaku pri vysokej energetickej hustote ktorá je teraz dosahovaná vysokým tlakom (preto špeciálne nádrže a cerpacky). Pri využití tejto pasty by auto mohlo mať pri rovnakom objeme nádrže aj niekoľko tisic kilometrov dojazd. Otázka je vsak taká istá. Aké budú náklady na 100km jazdy. My totiž nevieme koľko bude taká pasta stať a ako sa bude tankovať do auta alebo ju bude stačiť iba doma vyložiť na balkón a ona nasaje vodík z atmosféry. Bude sa dať použiť viac krát, ak áno, koľko krát. Každopádne ak by sa fcv vybralo cestou tejto pasty tak všetky tie cerpacky budú zbytočne keďže ich princíp je postavený na presune vodíka do nádrže auta pri vysokom tlaku ktorý táto pasta nepotrebuje a preto je v tejto chvili veľmi diskutabilné či investovať do čerpačiek na vodík keď onedlho môžeme dôjsť k tomu že vodík budeme uskladňovať úplne inak.

Pár čerpačiek nás asi nezabije, maximalne Sulík pojde kopať základy na cerpacky do Mongolska keď tu budú zbytočné. Ako spomína video ktoré si postol tak v Rakúsku prevádzkuje sieť vodíkových čerpačiek omv ale vodíkové auta sú tam stále iba exotická zvláštnosť. Kým táto technológia neposkytne ekonomickú výhodu ako u bateriévych aút tak o to nebude záujem.


ja-som ja
ja-som ja | 26.4.2021 07:49

Ešte stále nemáme elektrické siete prebudované tak, aby mohli nabíjať toľko elektromobilov, koľko chceme mať. Jednoducho ani táto infraštruktúra nieje dobudovaná.
Energetická náročnosť pri výrobe vodíka je mýtus, nové technológie ju neustále znižujú a hlavne sa počíta s výrobou vodíka pomocou energie z obnoviteľných zdrojov a prebytkov výkonu.
Cena vodíka ako paliva je porovnateľná s benzínom, či dokonca výhodnejšia: 100 gramov vodíka na OMW stojí okolo 0,9 €, takže jedna nádrž vás vyjde na zhruba 50 €. Pri dojazde 650 km vás tak 100 km jazdy vyjde na veľmi slušných 7,8 €.
Nemám to presne naštudované, ale až taký rozdiel medzi plne nabitým elektromobilom a plnou nádržou vodíka nebude, čo sa týka tej energetickej náročnosti.
Elektromobily nemusia byť slepá ulička, ale musia sa trochu zmeniť, mať na streche fotočlánky, na strechách domov by mali byť tiež všade, kde sa to dá. tým by sa zabezpečila energia na nočné nabíjanie z batérií.
Cena vodíka ako paliva je porovnateľná s benzínom, či dokonca výhodnejšia


dbrd
dbrd | 26.4.2021 09:38

spalovanie vodika prienesie zvlhcenie nasho vlastneho envu.
namiesto dymu ci z benzinu, nafty alebo ELEKTRARNE.


mod
mod | 26.4.2021 10:45

Bezmenný: ja netvrdím že túžim po pomalom nabíjaní. Reagoval som iba na tvrdenie o 3/4 obyvateľoch Petržalky ktorí by chceli nabíjať auto v noci čo je synonymum pre pomalé nočné nabíjanie. Aj keby 100% obyvateľov Petržalky malo elektromobily tak iba malé percento by chcelo nabíjať v noci pred bytovku. To nie je moje tvrdenie ale prax napríklad zo Škandinávie. Najčastejšou formou nabíjania je tam parkovisko trebárs pred hypermarketom kde sa ti počas nákupu nabije auto rýchlym nabíjaním.


Maarty
Maarty | 26.4.2021 12:38

Na vsetky kecy o rychlom nabijani odpoviem zakladnou otazkou: KTO ZAPLATI tu obrovsku rekonstrukciu infrastruktury, ktora by toto umoznovala? Nadsenci elektromobility casto zabudaju, ze tu elektriku bolo treba vyrobit a je ju treba k tym nabijackam nejak doviest. A to vsetko stoji peniaze. Nemyslim si, ze by sa na zabavku pre par stoviek vyvolenych mali byt povinni sa danami skladat vsetci.

Urcite vsetci poznate tu "klasicku" sidliskovu trafostanicu ako na obrazku. Jedna, max. dve taketo napajaju celu mestsku stvrt alebo napriklad 500 bytov na sidlisku. Takuto trafostanicu by bolo potrebne postavit na nabijanie len 20 elektromobilov "rychlou" nabijackou typu CHAdeMO (to je ta, co nabije Enyaq doplna za 3 hodiny) alebo 10 rychlonabijaciek Tesla (to su tie co to stihnu za hodinku). A teraz si predstavte, ze 2 taketo trafostanice by bolo potrebne postavit ku kazdemu hypermarketu, aby si tam pocas hodinoveho nakupu nabilo auto 20 ludi! Ano, 20 "vyvolenych" z tych par sto co tam popoludni pridu nakupovat.

Alebo by sa z podobnej mohlo "cez noc" nabijat niekde v Petrzalke pomalym nabijanim nejakych 250 aut. Len by im na to bolo treba spravit infrastrukturu v podobe stoviek metrov kablov a stlpikov so zasuvkami ku kazdemu nabijaciemu miestu.

A to este zdaleka nekoncime. Sme iba pri koncovych distribucnych trafostaniciach. Ku kazdej z nich vedie kabel ako noha z rozvodne niekde na kraji mesta, ktora velmi vysoke napatie 110 alebo 220 tisic voltov z vedenia na stlpoch meni na napatie 22 tisic voltov pre tieto trafa. Rozvodna ako tato https://goo.gl/maps/qz3LFdyEUxpHvZRX9 zvladne obsluzit nieco medzi 10 a 20 trafostanic.

Takze zhrnute a rozmenene na drobne. Keby sme chceli pri nakupnom centre ako Avion vybudovat rychlonabijanie pre 100 aut (ano,len pre 2% z dnesnych parkovacich miest), museli by sme vybudovat VN rozvodnu na tom volnom placi pri McDonalde napojenu na vedenie co ide okolo Avionu a 10 podzemnych trafostanic pod parkoviskami + privody k 50 nabijacim stojanom pre 100 aut nabijanych sucasne. V dnesnych cenach by to bola investicna akcia asi za 10 milionov €uro. Na nabijanie aut pre 100 ludi dobijajucich sucasne popoludni cestou z prace.


trombon
trombon | 26.4.2021 18:51

Mozno sa mylim, ale skor asi nie ale myslim si, ze pokrok vedecko-technicky definoval civilizaciu... Najprv boli kone (dobre uplne na zaciatku bol ohen) ale vymyslieli sa auta, parne na uhlie a dokonca jedno z prvych elektrickych aut skonstruoval Thomas Parker 1884, prve auto Porsche bolo tiez elektricke... Samozrejme objav ropy a vsetkeho co s tym suvisi uplne zmenil smerovanie vyvoja motorov... Chcem tym len povedat, ze neverim, ze zo dna na den si 3/4 petrzalky alebo new yourku kupi elektricke alebo vodikove auto... predsa vzdy bola zachovana urcita postupnost rozsirenia a popularizacie nejakeho noveho systemu, vynalezu... Infrastruktury sa tomu prisposobili a verim, ze inak tomu nebude ani teraz. Technicky pokrok spojeny s trhom nakoniec ukaze, ze zastarale motory alebo paliva jednoducho budu musiet uvolnit miesto niecomu, co bude efektivnejsie zo vsetkych uhlov pohladu... a to aj kvoli tommu aby sme ako ludstvo vobec dokazali na tejto planete prezit. Urcite to nebude narazove, bude to postupne a vsetky infrastuktury a tiez aj zmyslanie spotrebitelov a vyrobcov sa budu menit postupne. Aj ked mnoho ludi si to nevie predstavit, dokonca mnohi mudruju, ze to nebude mozne. Lenze historia ukazuje, ze je to prirodzene a dokonca momentalny stav na celej plante ukazuje, ze je to nevyhnutne


Lodovik
Lodovik | 26.4.2021 19:02

A hlavne je to pomerne jednoduche, aspon teda prechod na elektromobily. Ved uz teraz je vacsia vyzva najst miesto, kde elektrina nie je. Staci trosku zvysik kapacity, pridat zasuvky a je to. Jasne, ze je za tym trosku viac prace, ale netreba na to ziadny novy prevratny objav.

Ono, aj keby sa od zajtra predavali uz len elektromobily, tak bude trvat 20 rokov, kym budu mat 100%-ny podiel na cestach. Mozno dovtedy nebudeme mat dialnicu do Kosic, ale slusny pocet stlpikov so zasuvkami by sme za ten cas pripravit mohli.


trombon
trombon | 26.4.2021 19:59

ked sa objavil prvy traktor na dedine, 90% dedincanov tvrdilo, ze voli su lepsie a besnota este zabijala... wake up call ;-)


Maarty
Maarty | 26.4.2021 22:15

trombon: ... Urcite to nebude narazove, bude to postupne a vsetky infrastuktury a tiez aj zmyslanie spotrebitelov a vyrobcov sa budu menit postupne...

Lenze prave toto sa tak dost silno bije s realitou vznesenych eurosocialistickych zavazkov typu Euro8, podla ktorych si uz po roku 2025 nove auto na benzin nekupis a po roku 2030 uz nebudes smiet ani prevadzkovat svoje stare benzinove auto.

Nemam nic proti pokroku v technologiach, lepsia alternativa sa na trhu vzdy presadi. Lenze tu nam slepo tlacia jedinu alternativu, ktora nie je zivotaschopna ani napriek masivnym dotaciam.

A ked si uz pouzil priklad s tym traktorom. Nepamatam si, ze by statni uradnici niekedy pred storocim na dedinach zakazovali chov a pouzivanie volov smernicou. Kto nemal na traktor, oral s konikmi ci volkami este v patdesiatych rokoch.


trombon
trombon | 26.4.2021 23:32

podla mna tych alternativ je viac a vsetky maju jeden menovatel a sice upustit od vyuzivania fosilnych paliv aby som bol konkretny... tym ze to ide z hora, teda ze uz samotni politici (ktorych sme si volili) tlacia na zmenu pristupu ziskavania energie, tak to uz je obrovsky progres... ked sa na to pozries globalne ci lokalne, objektivne ci subjektivne, tak zistis, ze ak sa to stare neobmedzi, tak sa rutime do katastrofy a to nechces ty, ja a ani generacie po nas (deti, vnuci...) ktore by pri pohlade na historiu konstatovali, ze sme sice mali alternativy ale napriek tomu sme sa rozhodli pokracovat v skaze... hej mame problem s prikazmi a obmedzeniami a smernicami, ale ja som dost presvedceny o tom, ze tak je to spravne. Dokonca si myslim, ze tieto nepopularne opatrenia su vysledkom podrobnych analiz a tlaku vedeckej obce, pretoze sa este stale robia v case, ked tie alternativy jestvuju. Ked uz nebudu jestvovat, tak bude vazne zle... Vsetko je otazka zvykov a nostalgie? Alebo je lepsie predvidat a modifikovat zvyky v zaujme toho aby sme nejaku buducnost vobec mali? Myslim, ze institucie, ktore su na to urcene mozno prvykrat v historii robia presne to, co robit maju. Snazia sa znisit skody, ktore by v pripade zotrvania pri sucasnych zvykoch znamenali istu ekonomicku, enviromentalnu a moralnu krizu.

Ano, mas pravdu, vtedy mozno neboli take smernice. Kto oral s konom ci volom, pocase sam zistil, ze ten traktor je vykonnejsi a aj efektivnejsi napriek pociatocnej dost vysokej investicie. Po case cena traktora zacala klesat az tak, ze si traktor mohol dovolit skoro kazdy, kto traktor potreboval... Zvyky, analiza, uvaha, investicia, rozvoj... a pod slovom rozvoj rozumej aj uvedomenie si, ze energeticke zdroje nie su nekonecne... jednoducho zakony fyziky nepustia...


trombon
trombon | 26.4.2021 23:44

Mozno sa vyjadrujem komplikovane, tak pre strucnost : Jednoducho niekde sa zacat musi. Lebo ak ja, ty a vsetci okolo nezacneme, tak zistime, ze uz nemame ani alternativy a uz vobec ani len moznost nadavat na Euro8 a ze sa nemozem povozit na mojom benzinovom tatosovi... vsetko je otazka vyberu


 
Nie ste prihlásený, pre pridávanie komentárov sa musíte prihlásiť!
( Prihlásenie | Registrácia )
 
 
SkryťZatvorit reklamu
loader